-->

Saturday, July 27, 2013

Berlin Wall Simbolik Perpecahan Umat
The Berlin Wall was both the physical division between West Berlin and East Germany from 1961 to 1989 and the symbolic boundary between democracy and Communism during the Cold War. The wall had stand from August 13, 1961 - November 9, 1989, about 28 years.

"The Berlin Wall" adalah pemisah antara democracy country dan communist country. Berlin yang merupakan satu negara terpisah menjadi 2.



Walaupun "The Berlin Wall" sudah dipecahkan, tetapi wall itu tetap wujud. Dalam dunia hari ini, ia bukan lagi "Wall" yang memisahkan tempat, seperti west Berlin dan East Germany, tetapi ia wujud "Wall" dan ia memisahkan manusia antara manusia, dan "wall" ini semakin tinggi, dan kita tidak nampak "wall" ini. Ia ada di merata rata tempat, termasuk dalam diri kita.

Wall telahpun wujud dalam kehidupan kita, ia wujud apabila antara manusia itu tiada kepercayaan antara satu sama lain, tiada persefahaman, communication barrier, perpisahan darjat antara kaya dan miskin, golongan pendidikan tinggi dan pendidikan rendah, perpisahan wujud antara golongan ulama' dan professional, antara boss dan employee, ia mula wujud antara suami dan isteri..ia wujud dalam kehidupan kita bukan? dan inilah puncanya umat kita tidak boleh bersatu.

"Tare Down The Wall Apart"

Kita perlu sedar akan perpisahan yang wujud dalam kehidupan kita akibat dari "Wall", yang terbina dari sifat-sifat, persepsi yang negatif, termasuk kejahilan diri. Kita perlu ubah cara pemikiran kita, untuk menjatuhkan wall itu..

Ada beberapa kunci untuk menjatuhkan wall itu.

yang pertama, apabila dalam kehidupan kita, apabila kita mula berbicara berkenaan "We" dan bukan "I", ia adalah berkenaan "Kita Bersama" dan bukan "Aku".
Yang kedua, belajar untuk memahami, daripada belajar untuk menghukum.
Yang Ketiga, kita kena percaya bahawa, terdapat penyelesaian untuk mendapat kebaikan bersama.

cubalah aplikasi 3 kunci ini dalam kehidupan seharian kita..insyaallah, ALLAH pasti tolong kita.

Kita perlu yakin, bahawa setiap permasalahan ada jawapan yang terbaik. Dan ia memerlukan kekuatan diri kita untuk mencarinya dan untuk memecahkan tembok itu. 

Yang pastinya, ia memerlukan kekuatan dalaman kita..dan kita perlu percaya akan kekuatan diri kita. We must believe, so that we can achieve. 

Hai, thank you for visiting my blog. Hope my sharing gives some good info and benefit for you. Do drop some comments bellow to share your thought and share this article with your circle ke.

0 comments:

Post a Comment

Subscribe Us


Start Work With Me

Contact Us
KAIZAN NAZLAN
+60194501495
Kuala Lumpur, Malaysia