-->

Monday, July 8, 2013

Assalammualaikum Tok Ayah....
"Assalammualaikum... Tok Ayah Sihat?" aku menyapanya lalu mencium tangannya
dia senyum melihat cucu-cucunya, ramai menziarahinya di pagi raya..

"dah besar dah Cucu-cucu Tok Ayah.."

Tahun 1997

umurku baru saja 7 tahun ketika itu, tapi, memori waktu itu masih terbayang-bayang..

Tok Ayah memanggil aku, adik ku Ezat dan abng ku Shafiq..kami duduk diatas lantai rumahnya, lalu Tok Ayah mengeluarkan tabung yang diisi duit syiling. banyak

kesemua duit syiling dikeluarkan, dan Tok Ayah mengagihkan duit kepada kami..

biasalah, budak kecil, pantang nampak duit, lebih2 lagi duit syiling...boleh beli mainan

1 untuk Kaizan, 1 untuk Ezat, 1 untuk Shafiq...Tok Ayah mengulangi sampailah duit syiling tu habis..
entah macam mana, duit aku tercampur dengan duit adik dan abng aku...apa lagi, mengamuk lah, protes!
kemudian kami berebut duit syiling tersebut secara rambang..berserelak duit syiling kat lantai..
Tok Ayah tergelak, dan biarkan telatah kami itu..aku merindui gelak tawanya...

bertahun berlalu..Kami semakin membesar, dan sampailah masanya kami mendapat berita bahawa Tok Ayah dihidapai Stroke..Allahurobbi..luka di hati, membasahi pipi..hanya dia satu2nya Atok yang aku ada..
"Ya ALLAH, aku belum puas bersama Atok aku" itulah rintihan hati kecil ku pada ALLAH yang Maha Esa..

1 July 2013

Sebaik saja solat subuh dan membaca quran, aku dapat text dari ayah ku..

"Kaizan, Tok Ayah dah kembali ke rahmatullah pagi tadi" aku terdiam..

Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un
'Surely we belong to Allah and to Him shall we return'

Al Fatihah...

****************************************************************************

Aku minat seni, dan sastera sikit-sikit, mungkin ada gen2 Atok aku yang masuk dalam diri aku..orang kata, muka aku ada iras-iras Atok aku..baguslah, boleh ikut legacy Atok aku... 

"Aku pasti menjadi seperti Tok Ayah..itu impian ku, untuk menjadi.........."

"Seorang Pendidik"

Tok Ayah ku, Awang Had Salleh..moga Tok Ayah bersama orang-orang yang soleh, dan dipayungi rahmat ALLAH S.W.T di sana. Pasti aku akan jumpa Tok Ayah di sana..mudah2han dengan izin ALLAH S.W.T..

Hai, thank you for visiting my blog. Hope my sharing gives some good info and benefit for you. Do drop some comments bellow to share your thought and share this article with your circle ke.

0 comments:

Post a Comment

Subscribe Us


Start Work With Me

Contact Us
KAIZAN NAZLAN
+60194501495
Kuala Lumpur, Malaysia