-->

Friday, October 18, 2013

Petua Kekayaan & Kejayaan: Pay yourself first, before Paying to TNB, Streamyx , SADA, En Jamil dan Mak Cik Kentin?
Tips Mencapai Kekayaan : Pay yourself first, before paying to TNB, TM Net, SADA, En Jamil (Tuan Rumah Sewa)..dan mak cik pak cik taukey kedai.


apa yang saya nak share ini adalah satu ilmu yang sangat2 penting. Penting gila, serious. Prinsip inilah yang membezakan orang KAYA dan MISKIN..orang BERJAYA dan GAGAL. Ramai usahawan-usahawan berjaya gunakan prinsip ini dalam kehidupan, plus pakar-pakar kewangan juga suggest benda yang sama..tentu sekali, ia kecuali BANK, TM Net, Mak CIk Kentin dan En Jamil..diorang tak suka..unless kita dapat bayar apa yang dia nak..

Ini bukan SKIM CEPAT MISKIN, serious..ia bukan...ia adalah ELMU kewangan. Serious..anda kena fokus!


Pay yourself first, before paying to TNB, TM Net, SADA, En Jamil (Tuan Rumah Sewa)..dan mak cik pak cik taukey kedai..Ertinya disini..bila kita dapat income, ataupun duit PTPTN, biasiswa JPA ataupun dana dari Papa & Mama.. tolong sangat2 untuk save duit untuk diri kita dulu, sebelum bagi kat orang lain.. masukkan 5 - 10% dalam saving investment..seperti Unit Trust dan Takaful..ini untuk diri kita, ini untuk future kita, dan retirement plan kita dalam mencapai financial freedom..

"ehh..kalau aku buat macam tu, nanti aku tak cukup duit lah"

ehh..sekarang siapa yang nak kaya, korang atau en Jamil tu haa? atau TNB, TM Net?

mestilah kita kan?...jadi, reward diri kita dulu...duit yang kita usahakan itu adalah untuk diri kita..kita berhak.

"ermmm..macam mana ekkk? takut lah..kalau2 diorag tu call nanti..macam mana?"

sebenarnya, ini adalah psikology strategy..strategy ini bertujuan untuk PUSH diri kita ke tahap MAXIMUM..untuk unleash True Potential kita..percaya atau tak..bila kita didesak, otak kita, badan kita dan emosi kita akan lebih aktik..ini membolehkan diri kita melakukan sesautau luar kemampuan kita..

The idea adalah untuk reward diri kita dan mendesak diri kita untuk BERJIMAT dan MENAMBAH INCOME dari SIDE BUSINESS..

dengan kita Pay Diri kita dulu, banyak benefit yang kita dapat.. macam diri saya, di awal career..manalah ada duit sangat..tapi, saya sungguh2 untuk PAY diri saya  RM200 each month..RM100 untuk takaful plan saya..yang akan bagi saya RM100,000.00 pampasan dan RM70,000 tempoh matang..Kemudian, lagi RM100, saya invest dalam unit trust yang saya target untuk capai RM400,000..bila umur saya 60..amacam? boleh..boleh? 

dengan berapa ratus berbaki, barulah saya akan bayar bil-bil saya lain, termasuk expenses makan minum, berjalan jalan dan lain - lain lagi..yang pasti saya terpaksa berjimat, dan terpaksa jadi cerdik dalam menguruskan wang saya..mana tak nya, saya dapat eliminate unnecessary expenses dalam hidup saya..dan saya terpaksa jadi pandai berniaga..haha..sikit-sikit lah...baru mula kan..biasalah..

percayalah..dengan keadaan kita terdesak..kita akan lebih MOTIVASI untuk mengubah hidup kita..

saya ulang strategy nya.. PAY YOUR SELF FIRST...moga ilmu ini bermanfaat, insyaallah.

Hai, thank you for visiting my blog. Hope my sharing gives some good info and benefit for you. Do drop some comments bellow to share your thought and share this article with your circle ke.

0 comments:

Post a Comment

Subscribe Us


Start Work With Me

Contact Us
KAIZAN NAZLAN
+60194501495
Kuala Lumpur, Malaysia