-->

Monday, October 7, 2013

Dapat RM114,000, Tetapi Masih Miskin
INI ADALAH ISU RAKYAT MALAYSIA DAN NEGARA2 LAIN....BILA MEREKA PENCEN, MEREKA PUN TAK BERDUIT....


Fakta mengatakan purata caruman KWSP untuk pencarum adalah RM114,000 seorang, selepas mereka pencen. Macam banyak kan? tetapi tak langsung...Apaka maksud ini?

Secara purata, mengikut jangka hayat 55-75 tahun, pencarum hanya menerima RM475 sebulan! tahu tak..RM475 sebulan adalah dibawah paras kemiskinan di Malaysia.

RM475 sebulan ni, cerita jimat cermat betul betul punya...mampukah kita?

Ini tak termasuk INFLASI!... kenaikan harga barang naik setiap tahun..ada harga barang yang turun setiap tahun? takda kan..yang ada, hanyalah subsidi saja..

ini tak termasuk renovation dapur bagi mak cik-mak cik yang nak besarkan dapur mereka untuk kenduri..atau kereta baru bagi pak cik-pak cik.

Sekiranya pencarum melakukan pengeluaran KWSP awal, jumlah ini akan berkurang lagi dan merumitkan kos sara hidup mereka yang pencen!

"3 perkara yang perlu kita tahu"

1. Jangan 100% mengharapkan simpanan KWSP sahaja. Kita perlu menyimpan juga sendiri!
2. Pengeluaran awal KWSP adalah “last resort” sekiranya mesti keluarkan wang sahaja! Melaikan ada bijak dalam pelaburan.
3. Mulakan perniagaan atau mula melabur supaya kewangan masa depan kita lebih terjamin

Mudahan kita tidak pencen tak berduit. Matlamat kita adalah untuk “Retire Rich, Retire Young!” Saya Kaizan Nazlan, I Share, to show taht I Care

Credit to Fauzan

Hai, thank you for visiting my blog. Hope my sharing gives some good info and benefit for you. Do drop some comments bellow to share your thought and share this article with your circle ke.

0 comments:

Post a Comment

Subscribe Us


Start Work With Me

Contact Us
KAIZAN NAZLAN
+60194501495
Kuala Lumpur, Malaysia