-->

Tuesday, February 18, 2014

Terciptanya Sebuah Impian
Selesai solat subuh, saya wirid sebentar sebelum berdoa, mudah-mudahan hari yang saya bakal tempuh hari ini akan dipermudahkan dan dikuatkan diri ini untuk kekal dalam jihad ekonomi. Sambil berwirid saya memandang rak buku disekitar rumah saya, dan ada satu buku yang menangkap perhatian saya. 

"macam pernah nampak ja buku ni" bisik hati saya. Di buku itu tertulis besar OKB "Orang Kaya Bertaqwa", ya ALLAH, saya tersenyum.


Sebenarnya buku "Orang Kaya Bertaqwa" karangan Chef Li merupakan buku keusahawanan kegemaran saya ketika umur saya 16 tahun lagi. Mana tidaknya, buku inilah yang telah memberi inspirasi pada diri saya untuk menceburi bidang keusahawanan. Saya mengambil tajuk buku ini "Orang Kaya Bertaqwa" sebagai impian saya di dunia ini. Bagi saya, impian ini cukup mantap, untuk saya jadikan bekalan dunia dan akhirat.

alhamdulillah, impian saya yang saya tentukan 8 tahun dulu, masih saya pegang. Saya akui ianya sukar, tapi saya pasti ianya tidak mustahil untuk menjadi seorang ahli usahawan yang kaya dan berjaya dan dalam masa yang sama bertaqwa.

Sering kali saya bertanyakan kepada rakan-rakan saya, yang baru saya kenali, mahupun yang sudah bertahun saya kenal. Pasti saya akan tanyakan soalan yang simple ini;

"Apa impian kau?"

dan 80% dari rakan-rakan saya tidak mampu menjawab, antara jawapan-jawapan mereka ialah;

"impian saya adalah untuk ada impian!" waduh, pening kalau macam ini
"entahlah, saya pun tak tahu impian dan cita-cita saya, go with the flow ja" 
"Impian saya, cukuplah ada kerja, cukup makan dan ada keluarga" hurmm itu ja ka?
"Impian saya, adalah untuk membantu Siti mencapai impiannya" aduh, jiwang sangat kamu nih
"Happy go lucky jer bro" aiyaa...

Tidak ada niat untuk memperlekehkan impian rakan-rakan saya ini, patut kah? entahlah. Sebabnya saya percaya, kita hidup didunia ini untuk menjadi orang yang luar biasa, orang yang mampu memberi manfaat pada orang lain. Hidup kita hanya sekali kan?, kenapa tidak kita gunakan masa hidup kita yang singkat ini untuk create impian kita, lagi best kalau impian kita itu boleh bantu orang. Saya yakin ramai yang ada impian yang hebat, cumanya malu nak dikeluarkan, takut diketawakan orang, betul ke betul? biasalah tu kakak-kakak, abang-abang, adik-adik, dato-dot, datin-datin.

Setiap insan anda impian mereka sendiri, tak kiralah besar atau kecil, cumanya buatlah sebaik mungkin anda untuk capai impian tersebut. Create satu impian yang besar, ia adalah sebagai GOAL perjuangan kita di dunia ini, insyaallah. Kepada yang belum ada impian, saya doakan anda ada IMPIAN, dan kepada yang dah ada, saya doakan anda istiqomah dan berjaya mencapai IMPIAN tersebut.

Nama saya Mohd Kaizan Bin Nazlan, impian saya adalah untuk menjadi Orang Kaya Bertaqwa (OKB). insyaallah.

Sebaik saja saya menyelesaikan wirid dan doa, saya terus capai buku tersebut, dan mula membelek kembali penulisan chef li untuk mendapatkan kembali semangat sebagai motivasi diri. "Masyaallah, masih segar penulisan ini........"

Hai, thank you for visiting my blog. Hope my sharing gives some good info and benefit for you. Do drop some comments bellow to share your thought and share this article with your circle ke.

0 comments:

Post a Comment

Subscribe Us


Start Work With Me

Contact Us
KAIZAN NAZLAN
+60194501495
Kuala Lumpur, Malaysia