-->

Tuesday, January 18, 2011

peristiwa di Langkawi


Di langkawi, aku dapat satu pengajaran…entah macam mana, hati aku tergerak untuk solat isyak berjemaah di masjid pada malam itu…
Mungkin…tak,aku pasti ALLAH hendak aku saksikan sesuatu..
Ketika itu para jemaah sudah berada didalam saf, semua sudah bersedia untuk solat….
Tiba-tiba, ada seorang lelaki tua baru mamasuki saf…dia berdiri selang 2 jemaah dari aku..

Imam melaungkan takbir..dan kami mula bersolat…
Ketika aku bangun dari rakaat pertama…aku terlihat warga tua itu..
Kelihatannya, agak susah bagi dia untuk berdiri..
Kesusahan yang dia alami itu sangat mengayat hati…hinggakan aku mengangis melihat usahanya untuk berdiri di dalam solat..
Bayangkan..4 rakaat…dia harus bersusah payah untuk berdiri
Aku begitu kagum dengan dia…walaupun sakit kakinya, dia tetap solat berjemaah di masjid….dia tetap solat berdiri…

Untuk makluman semua…lelaki tua ini juga mempunyai hati yang baik….dia memberi kami nasi lemak pada hari pertama kami jejak ke dalam masjid itu..
Dan dia juga peramah…dia menegur mat salleh yang dia jumpai…

PERSOALANNYA

Mampukah kah kita menjadi seperti dia…solat berjemaah dia masjid? Bersedekah tak kira siapa? Bertegur sapa dengan sesiapa?
Walau sakit…tetapi masih gagah menjejak kaki untuk solat berjemaah di surau…masih lagi boleh bersedekah…masih lagi boleh beramah mesra…
Menakjubkan…mampukah kita???

Hai, thank you for visiting my blog. Hope my sharing gives some good info and benefit for you. Do drop some comments bellow to share your thought and share this article with your circle ke.

4 comments:

  1. amin... moga kita menjadi sepertinya

    ReplyDelete
  2. sangat menarik post nie..insya ALLAH...kita berusaha menjadi hamba-Nya yg lbek baek...

    ReplyDelete
  3. aku baca pun terasa jugak kat hati ni. thanks khai.

    Live Blog: belog! my Oxygen

    ReplyDelete
  4. Thanks for sharing. Sangat bermakna untuk mengajar manusia lain.

    ReplyDelete

Subscribe Us


Start Work With Me

Contact Us
KAIZAN NAZLAN
+60194501495
Kuala Lumpur, Malaysia