-->

Sunday, January 2, 2011

PENA & PADI: JOM PI SURAU



Jam menunjukkan pukul 1 petang…kelihatan PADI..tergesa2 ke rumah PENA….
PENA ketika itu baru lepas mengemas rumahnya….

PADI: ASSALAMMUALAIKUM… jom pergi surau…kita solat berjemaah

PENA: hmmmm…tak sempat kot PADI…aku tak mandi lagi nih

PADI: takpa…aku tunggu ko…ko cepatlah siap…tak perlu mandi tengahari…cukuplah mandi tadi..dan berwuduk

PENA: aaalaah…badan aku melekit lah…ko pergi la dulu…maghrib nanti aku datang…alah PADI…sembahyang kat rumah pun dah kira okay paa..apa la hang nih

PADI: ko nih banyak alas an lah…solat di rumah dan surau lain lah…

PENA: hmmmmm…hmmm…ko tak leh paksa…aku tak ikhlas…tak guna nya

PADI: ko solat jaa dulu kat surau…ikhlas tak ikhlas persoalan kedua..

PENA: hmmmmmmm…hmmmm =(

PADI:..mana pergi semangat kemasyarakatan kita? macam inilah PENA….siapa yang uruskan pernikahan ko nanti?

PENA: mestilah aku yang uruskan sendiri…adalah saudara mara aku tolong
jugak…kenapa?? (o_0)

PADI: maksud aku…siapa yang mengesahkan perkahwinan ko nanti?

PENA: hooo…mestilah tok IMAM…atau tok Kadi

PADI: betul…jadi mereka ni orang surau kan?

PENA: ha’ah

PADI: tak malu ka ko…masa hari2 biasa, takda orang pun nak jumpa dia kat surau2 atau masjid…takda sorang pun yang sibuk cari mereka untuk menuntut ilmu dari mereka….tetapi…bab kahwin…terus aja ingat.. terus aja cari mereka …tapi selepas habis pernikahan itu…terus lupa..sebab nak kahwin..

PENA: (alamak…malunya aku)…hehehehe(tersengih2)

PADI: okay2…itu bab kahwin…sekarang pulak…kalau ko meninggal…siapa yang akan uruskan jenazah ko..??? siapa yang akan memandikan ko…siapa yang akan sembahyang jenazah… siapa yang akan mengusung jenazah ko ke kubur…siapa yang akan membaca talkin…??

PENA: hmmmm..alaa

PADI: kalau ko kena rasuk dengan jin..kena ganggu dengan makhluk halus...siapa yang ko panggil?

PENA: (alammmak…kena lagi)..hmmmmm =(

PADI: tak malu ka ko??..mintak pertolongan orang2 surau nih..orang2 masjid nih..sedangkan kita tak pernah pun cuba menjalinkan silaturahim dengan mereka..dengan selalu hadir ke rumah ALLAH
Orang2 surau di kawasan kita tu semua dah tua…mereka perlukan perlapis…siapa lagi kalau bukan kita yang akan menyambungkan usaha mereka untuk sentiasa mengimarahkan rumah ALLAH…kalau takda mereka…dah lama seluruh umat Islam di kawasan kita ini berdoa besar…

PENA: sebab apa?

PADI: sebab tak berjemaah dan mengimarahkan rumah ALLAH…nabi kita dulu sampai nak bakar rumah pemuda2 yang tak nak solat berjemaah di rumah ALLAH…
lagi pun PENA..wahai kawan ku...setiap langkah kita ke surau..banyak pahalanya...

PENA: maafkan aku PADI… =(

ALLAHHUAKHBAR…ALLAHUAKHBAR!!....(seruan AZAN)


PADI: Takpa lah…aku pergi dulu..assalammualaikum


DI SURAU


ALLAHUAKHBAR…samiallahhulimamhamidah
Assalammualaikum warahmatullah…assalammualaikum warahmatullah…
(selesai solat berjemaah di surau)

Kelihatan PADI…bersalaman dan berbuah mesra di dalam surau…sejurus PADI hendak kelar ke masjid..tiba2

PENA: ASSALAMMUALAIKUM PADI!…heheh..aku datang lah tadi…tak perasan ka?

PADI: = )(Alhamdulillah...banyak faedah yang ko akan dapat dari ALLAH, PENA)


KAWAN KAWAN SEKALIAN...BERTAPA PENTINGGNYA KITA UNTUK MENUNAIKAN SOLAT BERJEMAAH DI RUMAH ALLAH...JANGAN PERLEKEHKAN MEREKA(ORANG SURAU)...MEREKALAH YANG TOLONG KITA SUATU HARI NANTI...JALINKANLAH HUBUNGAN SILATURAHIM DENGAN MEREKA..BERJEMAAH DENGAN MEREKA...SUPAYA NANTI...MEREKA GEMBIRA UNTUK TOLONG KITA...PERCAYALAH...JIKA KAMU INGAIN PERJUANGNKAN AGAMA..BERJEMAAHLAH DI RUMAH ALLAH...JIKA KAMU INGIN PERJUANGKAN BAGGSA..NEGARA...MARUAH..DIRI...BERJEMAALAH DI RUMAH ALLAH


TAKE THE CHALLENGE.....
JOM PI SURAU

Hai, thank you for visiting my blog. Hope my sharing gives some good info and benefit for you. Do drop some comments bellow to share your thought and share this article with your circle ke.

0 comments:

Post a Comment

Subscribe Us


Start Work With Me

Contact Us
KAIZAN NAZLAN
+60194501495
Kuala Lumpur, Malaysia