-->

Saturday, December 18, 2010

BELAJARLAH TENTANG KEHIDUPAN

semua yang berlaku pasti ada hikmah dari Nya...kalau kita perasan...pasti kita menjadi manusia yang bersyukur..

aku ulang..
BERSYUKUR

pada cuti yang panjang ini aku sudah berazam untuk pergi untuk mengaji di sekolah pondok...eya sekolah pondok...bagi aku..banyak ilmu agama yang perlu aku dalami...bukan sahaja aku..tetapi semua manusia...
ramai ustaz kata, bahawa mempelajari ilmu FEKAH, TASAWUF dan TAUHID ini wajib...wajib bagi kita untuk mempelajarinya

aku sudah bersemangat untuk menuntut ilmu ni..
tetapi...sebaik baik perancang adalah ALLAH...kita hanya merancang...ALLAH yang menentukan..

aku tak dapat pergi ke sekolah pondok itu...atas nasihat abng aku..aku pulang..ternyata nasihat dia memang berguna

sebab aku perlu membantu keluarga aku di rumah aku...dorang semua sibuk...jadi tugas aku adalah..hulurkan tangan..ringankan beban

eya membantu ibu bapa...memasak, bila rajin....basuh baju...tolong mak berniaga...tolong ayah key in data...bagi ceramah kat adik sikit2...

nampak macam peranan aku sedikit sahaja...

yaa...walaupun aku tak dapat pergi ke sekolah pondok itu......banyak benda yang mempelajari sepanjang aku duduk di rumah..hehe..bukan rumah aja...luar rumah juga ar

meh ana senarai kan apa yang ana dapat...hooo...arab sikit

daripada ibu bapa
1) aku banyak belajar tentang sabar..
2) ikhlas
3) bersangka baik
4) pengorbanan ibu bapa
5) bawak kereta(dah semakin berani oo)


daripada kawan2
1) aku dapat explore malaysia...I city, bukit cerakah..tasik kat shah alam..
2) dapat merasai musim sejuk di rumah 4 musim
3) politik
4) sosial
5) dapat mendalami orang yang ada masalah sosial..hey aku ada kawan2 macam itu..aku bangga dengan mereka...sebab mereka belajar dari kesilapan..
6) aku dapat pergi ke Taylor kolej dan UiTM SHAH ALAM...mempelajari gaya hidup pelajar disana...hoo..memang menarik
7) human behavior
8) pergi sunway...ice skating


daripada masyarakat
1) pentingnya solat berjemaah di masjid atau surau
2) dapat eratkan silaturahim antara jiran
3) dapat berkongsi penglaman tentang HAJI
4) kerjaya
5) aku juga dapat join kuliah2 Islamik
6) pelajari gaya hidup orang KL
7) dapat tips belajar
8) dapt buku percuma
9) makan percuma..haha

daripa TV..eya..TV pun ada
1) aku tgk channel astro oasis lah..banyak drama2 menarik...yang banyak pengajarannya



hooo...kalau nak kupas2 satu persatu...panjang cerita dia...haha...menarik cuti aku nih...


PENA: PADI!!!.....PADI!!!!...HOIIII!!...ang mengigau apa??

PADI: ehhh....tak perasan pulak aku...

PENA: ko ni...senyum semacam jaa

PADI: ehh...takda lah...aku cuma teringat kisah2 yang aku lalui sepanjang cuti panjang nih

PENA: hmmm...macam macam ar ang nih...cita ar sikit

PADI: hooo...okay.................................................





KALAU KITA FIKIR BETUL2...SEBENARNYA...PERKATAAN BOSAN ATAU BORING, TAK PATUT ADA DALAM KAMUS KEHIDUPAN KITA....CUBA LIHAT DISEKITAR KITA...PERHATIKAN BETUL2...FIKIR BETUL BETUL...ADA BANYAK BENDA YANG KITA BOLEH PELAJARI..PERCAYA LAH

Hai, thank you for visiting my blog. Hope my sharing gives some good info and benefit for you. Do drop some comments bellow to share your thought and share this article with your circle ke.

0 comments:

Post a Comment

Subscribe Us


Start Work With Me

Contact Us
KAIZAN NAZLAN
+60194501495
Kuala Lumpur, Malaysia