-->

Tuesday, December 23, 2014

Selesaikan Hutang Allah Dulu - Bebas Hutang
“Hutang sama manusia wajib dibayar. Paling minima ada usaha membayarnya meskipun kita tiada kemampuan membayarnya. Dan tidak boleh berniat tidak membayar hutang. Lalu, hutang dengan Allah?” – Ustaz Yusuf Mansur

Hutang bagi masyarakat kita pada hari ini adalah sesuatu perkara yang sudah biasa. Berhutang itu seolah menjadi satu kewajiban untuk meneruskan kehidupan, sehinggakan andai seseorang atau sesuatu organisasi itu tiada hutang, ia memang menakjubkan kerana ia adalah sesuatu yang jarang berlaku.
Dalam surah Al Baqarah ayat 283, dinyatakan penting untuk orang yang berhutang melunaskan hutangnya walaupun tidak dituntut. Walau tidak mampu, asalkan berusaha membayar seminima mungkin.
Kita sering mengeluh memikirkan hutang manusia yang belum dilunas atau hutang orang pada kita. Namun, berapa ramai antara kita yang sedar tentang sudah berapa banyak kita berhutang dengan Allah?
Back to basic.
Selesaikan Hutang Allah Dulu!
Mengapa Wajib Bayar Hutang Allah?
Hakikatnya pada tiap hari, kita berhutang dengan Allah. Berhutang kerana kita menggunakan nikmat-Nya. Andai manusia, kita tidak minta izin untuk menggunakan barangnya, barangkali dia marah. Tetapi bagaimana dengan Allah? Sudahlah kita tidak minta izin, bayar hutang pun tidak.
Kita tidak minta Allah oksigen, tetapi Dia beri sebelum kita minta. Setiap hari, tanpa 1 saat pun terlepas pandang.
Kita tidak minta Allah uruskan aliran darah dalam badan kita, tetapi Allah beri sebelum kita minta. Andai sistem dalam badan kita ini manual, entah bagaimana kita uruskannya.
Kita tidak minta Allah uruskan pernafasan kita. Adakalanya sehingga kita tidak sedar kita sedang bernafas. Namun segala-galanya pada diri kita, Allah sudah uruskan sebelum kita meminta.
Daripada Abu Dzar R.A., Rasulullah S.A.W. bersabda: “Hendaklah masing-masing di antara kamu setiap pagi, bersedekah untuk setiap ruas tulang badanmu. Maka tiap kali bacaan tasbih adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, dan setiap takbir adalah sedekah.
Menyuruh kebaikan adalah sedekah, mencegah keburukan juga adalah sedekah. Dan sebagai ganti daripada itu semua, cukuplah mengamalkan dua rakaat solat Dhuha.” (Hadis Riwayat Ahmad Muslim dan Abu Daud)

Andai direnung hadis di atas, betapa banyaknya kita perlu sedekah pada tiap hari untuk membayar hutang Allah, namun ia menyatakan ‘cukuplah mengamalkan dua rakaat solat Dhuha’. Yang merefleksi, betapa besarnya hikmah solat Dhuha yang menjadi pengganti kepada semua amalan-amalan di atas untuk selesaikan hutang Allah pada tiap hari.
Dan dalam 86,400 saat pada tiap hari, berapa kali kita ucapkan alhamdulillah? Kemungkinan sedikit sekali antara kita yang bersyukur. Dalam Al Quran seolah-olah adanya masa depan yang tepat bahawa sememangnya sedikit sekali hamba Allah yang bersyukur. Firman Allah,
“Dan Dialah yang telah menciptakan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati nurani, tetapi sedikit sekali kamu bersyukur.” (Surah Al Mukminun: 78)

Yang kita nampak hanya hutang-hutang dan masalah yang Allah beri kepada kita, yang berpunca daripada diri sendiri. Sehingga kita lupa dan terlepas pandang betapa banyaknya nikmat yang Allah telah beri kepada kita yang kita tidak mampu nak kira seperti firman Allah dalam surah An Nahl ayat 18.
Bayarlah hutang kita dengan Allah, supaya kita tergolong dalam lingkungan hamba-hambaNya yang bersyukur.
Selesaikan Hutang Dengan Solat Dhuha
Disiplinkan diri dengan solat dhuha. Guru saya juga sering pesan pada saya, agar jangan ditinggalkan solat dhuha. Solat dhuha wajib dijadikan habits atau amalan bagi seorang mukmin itu.
Disamping itu jangan sesekali kita meletakkan kemampuan untuk membayar hutang itu ke atas kemampuan diri sendiri, kerana hakikatnya kita sememangnya manusia yang lemah, hakikatnya, Allah lah yang membantu kita untuk membayar segala hutang kita dan melimpahkan rezeki kita.
“Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat.” (Surah Al Ikhlas: 2)

Tips Bebas Hutang
Tuan/puan, perbaiki dan jagalah hubungan kita dengan Allah, selesaikan hutang-hutang kita dengan Allah, tunaikan hak-hak Allah keatas kita. Jalankan peranan kita sebagai hamba Allah.  
Pasti Allah akan membantu kita selesaikan hutang kita dengan makhlukNya dan membantu kita mencapai impian kita. waallahualam, 

Salam Ukhuwah
Kaizan Nazlan

Credit to Majalah Niaga
Artikel asal: http://www.majalahniaga.com/tip-hutang-selesai-selesaikan-hutang-allah-dulu.html

Hai, thank you for visiting my blog. Hope my sharing gives some good info and benefit for you. Do drop some comments bellow to share your thought and share this article with your circle ke.

0 comments:

Post a Comment

Subscribe Us


Start Work With Me

Contact Us
KAIZAN NAZLAN
+60194501495
Kuala Lumpur, Malaysia