-->

Sunday, August 28, 2011

Takbur cakap besar(besar diri)
"tidak masuk syurga sesiapa yang ada di dalam hatinya seberat zarah daripada takbur"

jika anda menemui orang jahil dan orang fasik, maka katakanlah(beritahu) pada diri anda sendiri iaitu: "orang itu melakukan dosa kerana dia jahil, padahal aku ada ilmu kerana hajat ALLAH Taala yang begitu tinggi terhadap diriku, tergamak aku melakukan dosa. maka tidak syak lagi orang itu lebih baik (mulia) daripada aku"

sekirannya anda ternampak kanak kanak, maka katakanlah dalam hati anda, iaitu: "kanak kanak ini kalau melakukan dosa, tidak diseksa oleh ALLAH. Maka tidak syak lagi bahawa kanak kanak itu lebih mulia daripada aku"

jika anda menemui orang alim, maka katakan dalam hati iaitu:"orang ini dikurniakan ALLAH Taala ilmu, sedangkan aku tidak dikurniakan sepertinya. maka tidak syak lagi bahawa orang alim itu lebih mulia daripada aku. sepatutnya aku bersopan santun dihadapannya(merendah diri)."

sekiranya anda menemui orang tua, maka katakanlah dalam hati anda iaitu: "orang ini lebih tua daripada aku, tentu ilmunyapun banyak daripadaku keranan dia bnyak melihat dan mendengar. maka tidak syak lagi bahawa orang tua ini lebih mulia daripada aku"

kalau anda ternampak semua binatang, maka dalam hati anda katakan iaitu: "Binatang ini tidak berdosa, tidak diseksa ALLAH Taala. Sedang aku diseksa ALLAH Taala kerana melakukan dosa. Maka tidak syak lagi bahawa binatang ini lebih mulia daripada aku"

Nabi s.a.w pernah bersabda "aku penghulu anak adam tidak pernah bermegah megah dan tidak besar diri"

sedangkan Nabi kita penghulu manusia, kekasih Tuhan sekalian alam tidak besar diri..betapa pula kita yang sangat hina ini tidak wajar sama sekali melakukannya keranan sikap besar diri itu akan membawa kita ke arah mati dalam kejahatan ketika akhir kalam...

"(iaitu) tidak ada Tuhan melainkan Aku, (sesiapa yang bersikap takbur seolah olah dia merampas pakaian Tuhannya)" Surah Taha; ayat 14

Hai, thank you for visiting my blog. Hope my sharing gives some good info and benefit for you. Do drop some comments bellow to share your thought and share this article with your circle ke.

0 comments:

Post a Comment

Subscribe Us


Start Work With Me

Contact Us
KAIZAN NAZLAN
+60194501495
Kuala Lumpur, Malaysia