-->

Saturday, January 11, 2014

TEKNIK JIMAT AIR SUAM
Assalammualaikum,

kita semua anda impian betul? macam-macam kita nak buat, ada yang nak buat business sendiri, ada yang nak berkahwin, dan ada yang nak bercuti ke luar negara. Pasti seronok apabila kita dapat melihat impian kita tercapai, anda boleh bayangkan nikmatnya bila nikmat anda itu tercapai..jadi apa yang meghalang anda?

Kerap sekali, bila ditanya kenapa tak capai impian, ramai akan cakap "duit tak cukup", "tak mampu" dan sebaginya..dah lah dengan harga barang naik, harga ice pun naik...sering kali, masalah hidup kita sering berkaitan dengan duit, betul? sampaikan kadang2 kita bergadung dengan orang tua kita, bergadung dengan isteri, bermasam muka dengan kawan2, murung, stress dan sebagainya...

Jadi, untuk entry kali ini, saya ingin share ilmu berkaitan pengurusan kewangan peribadi..

ini merupakan routine harian kita, sebagai orang bekerja...

*Pagi
"Akak, Teh Tarik kurang manis 1"....  RM1.20

*Petang
"Aner, nescafe ice satu, ice kurang"... RM1.90

*Malam 
"brader, bagi abng sirap ice satu".... RM1.50

ini merupakan kos pembelanjaan harian kita untuk air saja, betul betul? atau lebih kurang. Harga minyak electrik, harga minyak naik, harga air/ice pun naik.. jadi, saya nak berkongsi sedikit ilmu.. Bagi saya, sudah tiba masanya kita "kayakan diri kita" dengan berjimat..prinsip hidup yang saya pakai;

"mengapa perlu kayakan orang lain, sedangkan kita boleh kayakan diri kita sendiri"


jika kita betul2 nak ubah hidup kita, kita kena ubah habit kita yang menjadi punca pembaziran...jika anda tak serious, tak perlu membazir masa membaca entry ini..


Teknik Jimat #1: Minum Air Suam
ini merupakan teknik yang effektif dalam penjimatan kos harian kita. Dalam perniagaan, air merupakan satu business yang sangat menguntungkan, dimana profit marjinnya boleh mencecah 200% hingga 300%. Ertinya disini, untuk membantu anda kawal wang anda, saya sarankan anda berjimat dengan hanya minum air suam untuk minum pagi, minum petang, dan makan malam ketika hari bekerja. Atau at least, amalkan teknik ini sehingga ekonomi kita stabil kembali.



jom kita buat sedikit kira2... dengan menggunakan TEKNIK JIMAT AIR SUAM
*Pagi
"Akak, Teh Tarik kurang manis 1"....  RM1.20 - anda jimat RM1.00

*Petang
"Aner, nescafe ice satu, ice kurang"... RM1.90 - anda jimat RM1.70

*Malam 
"brader, bagi abng sirap ice satu".... RM1.50 - anda jimat RM1.30


Secara total, anda mampu jimat RM4 sehari..


katakan hari kita bekerja adalah 240 hari setahun. Cuba anda darabkan (RM4 x 240hari), jawapnnya, anda mampu jimat dalam RM960 hanya dengan berjimat dalam kos air. Bayangkan RM960, anda mampu buat apa? anda boleh bercuti, beli hantaran kahwin, sedekah/hadiah pada sekolah tahfiz, atau apa-apa saja yang anda inginkan..atau simpan saja dalam account investment atau takaful anda. Plus, bukan saja duit anda bertambah, malah, kesihatan anda juga terjaga insyaallah..

Renungkan prinsip ini;

"mengapa perlu kayakan orang lain, sedangkan kita boleh kayakan diri kita sendiri"


saya Kaizan Nazlan - Business & Financial , mengingati andai kita terlupa...

Hai, thank you for visiting my blog. Hope my sharing gives some good info and benefit for you. Do drop some comments bellow to share your thought and share this article with your circle ke.

0 comments:

Post a Comment

Subscribe Us


Start Work With Me

Contact Us
KAIZAN NAZLAN
+60194501495
Kuala Lumpur, Malaysia