-->

Sunday, October 28, 2012

TIPS & TRICK : Cara dapat IDEA OSEM dan berfikiran CREATIVE

Cara #1: Jalan Berlainan

Kita pergi tempat kerja..dan balik ikut jalan yang berlainan. dan ikut jalan yang berbeza setiap hari. Dengan cara ini otak kita akan lebih terdedah dengan environment sekeliling. dengan cara ini MINDA kita akan lebih CREATIVE.

Cara #2 : Makanan

Makan makanan yang kita TAK BIASA. Kalau selalunya kita makan burger ayam ja setiap hari, cuba try burger unta pula. Dengan mencuba sesuatu yang baru, kita mula terdedah dengan sesuatu yang baru. dengan cara ini MINDA kita akan lebih CREATIVE.

Cara #3 : Movie

Tengok cerita cerita yang kita tak suka. Hei, kalau kita asyik tengok cerita korea jaa, ingat boleh jadi kreatif? tengoklah jugak cerita bollywood ka..Melayuwood ka..daripada cerita komedi kepada cerita SERAM ka. Dengan cara ini, minda kita mula terdedah, dengan cara ini MINDA kita akan lebih CREATIVE.

Cara #4 : Dunia Imaginasi

Fikirkan perkara2 yang mustahil terjadi di sekeliling kita. Contohnya, bila kita duduk makan sorang2 di warung tu. cuba bayangkan kerusi kat depan kita bercakap..mega kita tiba2 berjalan dan ada banyak makhluk kuning ikut kita!. woho..ataupun kita nampak roti canai terbang sana sini, last2 dia landing kat pingan kita. Fikirlah apa2 pun..berimaginasi. Dengan cara ini, Insyaallah MINDA kita akan lebih CREATIVE

Cara #5 : Pencil

Fikirkan apa kegunaan sesuatu barang, selain kebiasaan orang guna. Contohnya PENCIL!..apa kegunaan pencil? selain melukis, menconteng.. haa..mula berfikir secara kreatif..dan senaraikan.

Cara #6 : Barang Buangan

Fikirkan apa kegunaan barang terbuang yang boleh kita manfaatkan. contohnya KASUT KOYAK.. fikirkan..bagaimana kita boleh TAMBAH nilai pada kasut tu..dalam berfikir secara kreatif ni..nak merapu pun tak apa!..percayalah..nak tambah RIBEN pada KASUT..boleh..tambah butang baju..jahit balik dengan kain batik..boleh..semua boleh..merapu tak mengapa..janji sesuatu yang baru..sekali lagi saya ulang..dengan cara ini MINDA kita akan lebih Kreatif.

Cara #7 : Cerita Dongeng

Bercerita!..kamu rasa dimana datangnya cerita2 dongeng tu? haaa..tentulah dari iaginasi..jom..buat cerita dongeng sendiri..tak kisahlah cerita Hang Durian dengan Hang Jambu ka...cerita Puteri Duyung dengan Putera Dugong ka..boleh aja deh...jangan lupa untuk letakkan MORAL VALUE..suapaya cerita kita ini lebih bermaka..dan ceritakan pada budak2..mereka sukakannya..

Cara #8 : Musafir

Berjalan, mentafsir dan melihat. Berjalan2 di tempat yang baru, di tempat yang kita tak biasa pergi bnyk membantu dalam membentuk pemikiran yang kreatif. kalau kita tak biasa panjat GUNUNG..maka, panjatlah..kalau kita tak biasa berenang dekat laut..maka BERENANGlah..kalau kita belum pernah masuk dalam tanah..maka, TANAMlah diri anda..woho!. naah, dengan mencuba sesuatu yang baru ni, insyaallah dapat membentuk PEMIKIRAN yang CREATIVE.

Cara #9 : Kata2 Baru

Belajar perkataan yang baru..lagi best perkataan atau ayat2 negara lain..bahasa KOREA misalnya..bahasa JEPUN, JERMAN..haaa..dan bahasa insyarat..bahasa askar dan lain2...dengan cara ini Kita akan lebih CREATIVE Insyaallah.

Cara #10 : Kanak-Kanak

perhatikan kanak2 bermain..lihatlah mereka. ada yang menjadikan penyapu sebagai gitar..ada yang menjadikan pencil sebagai kapal terbang..ada yang menjadikan diri mereka sebagai superHERO dengan memakai tuala di bahagian baha..ada yang menjadikan diri mereka sebagai doktor dengan membuat ubat2 dari tumbuh2han..ada juga yang nak TERBANG..woho hebat2..ambillah idea dari mereka..sesungguhnya kanak2 ini adalah orang2 yang CREATIVE


10 Cara untuk menjadikan diri kita lebih CREATIVE...
...dengan menjadi lebih CREATIVE..kita akan dapat hasilkan lebih banyak IDEA atau PEMIKIRAN yang OSEM!!

Selamat Mencuba..Salam


Hai, thank you for visiting my blog. Hope my sharing gives some good info and benefit for you. Do drop some comments bellow to share your thought and share this article with your circle ke.

2 comments:

Subscribe Us


Start Work With Me

Contact Us
KAIZAN NAZLAN
+60194501495
Kuala Lumpur, Malaysia