-->

Sunday, March 13, 2011

PENA & PADI- Pemakanan(minuman)


Pada suatu hari, PENA berjalan-jalan di sebuah pekan di Sungai Petani seorang diri, tiba-tiba dia ternampak nampak burger yang nampak lazat…rupa-rupanya dia sudah berapa di tepi restaurant DR Donald(Restaurant Fast FOOd baru, setanding dengan MCD dan KFC).

PENA: eh, lapar lah pulak tengok burger-burger tu…daging lembunya yang juicy..pergh!!..sayur segar..mayonis..hmmmm….air coke!!..kentang gorenggg.....wow!!..ayam goreng pun ada..hmmm..tak tahan lah..nak makan lah
Sebaik sahaja PENA ingin melangkah masuk ke restaurant DR Donald tu..Tiba-tiba bahu PENA dipegang oleh rakannya. PADI...(0_0)
PADI: Assalammualaikum…eh PENA, kejap2..ko nak pergi mana tu?
PENA: waalaikumsalam..oh ko rupanya PADI, ingatkan siapa..aku nak pergi makan kat Restaurant DR D nih..nak join?
PADI: oh ya ka..tak pa lah..aku nak makan kat tempat lain
PENA: okay takpa…lain kali kita makan sama2 ya..okay bye
PADI: eh kejap!

PENA: Apa lagi PADI..aku tgh lapar nih (perut berbunyi) errrrrrrr (0_o)??
PADI: haaa..sebelum ko nak membuat keputusan, ko kena tahu perbezaan “RUPA dan REALITI”..hehe

PENA: Wahh tiba2 pulak ko ni…kita bukan dekat kelas ko tahu tak?
PADI: eh tak salah kan?..ilmu ni boleh dapat di mana mana sahaja, bukan kat kelas sahaja
PENA: hmmm….betul jugak..okay2…apa maksud ko?? Apa maksud “RUPA dan REALITI”?
PADI: Maksud aku, rupa sesuatu itu tak sama dengan realitinya..mari aku bagi ko contoh..
Air coke dan pepsi tu sedap..sejuk pulak tu..mesti best klu dapat diteguk..manis pulak tu kan.. TETAPI!!..tahu tak air coke dan pepsi tu, untuk membuat sebotol air itu jaa, ia memerlukan 6 sudu besar gula..hoo!!..banyak tu..boleh dapat kencing manis tau...kena potong kaki nanti..lagi satu “ice”….tahu tak kamu ice ini sebenarnya panas? Bukannya sejuk

PENA: tak tahu(geleng kepala)..eh mana ada..sejuk jaa rasanya..apa buktinya?
PADI: ini buktinya, bila kamu minum segelas air sejuk dengan segelas air suam…mana lagi cepat membuatkan perut ko kembung?
PENA: hmmmm…ha’ah..minum air sejuk lagi cepat kembung
PADI: kenapa?

PENA: hmmmmmmm…(sedang berfikir)
PADI: cuba kamu tgk belon panas(belon besar yang boleh angkut orang tu). Kalau kamu perhatikan..mereka mengembangkan belon itu dengan haba panas..sebab tu belon tu jadi kembang…kalau mereka guna angin sejuk.., mustahil untuk buat ia kembang. melainkan yang betul betul kuat..seperti angin ribut dan taufan. Satu lagi, orang kata, apa benda sejuk yang masuk dalam badan kita akan jadi panas..dan apa benda yang panas yang masuk dalam badan kita akan jadi sejuk…boleh pakai jugak kata2 tu…sebab, bila kita demam, kita panas di dalam…doctor akan nasihat kita untuk minum air suam dan bukannya sejuk..lagi satu, antara sebab badan kita jadi panas adalah sbb kita minum banyak ice.
PENA: hooooooo….baru aku paham, jadi ia sama lah dengan konsep dalam badan kita…perut kita akan kembung kalau ada haba panas dalam badan kita.
PADI: yes!!..tepas sekali..jadi ternyata ice tu sebernanya panas…satu lagi tuk buktikan ialah…apabila kita mengunyah ice tu..mulut kita akan berasa panas.
PENA: ha’ah lah..baru aku perasan….jadi..ko nak aku minum apa PADI??
PADI: minum lah apa2 ikut ko…tapi lebih elok minum air suam..cuba elakkan minuman ice dan manis..cuba ko tengok orang tua-tua sekarang.( Maaf, bukannya aku nak mengutuk…tapi aku cuma nak tunjuk kesannya)..Ustaz aku cakap, apa yang kita makan sekarang akan bagi effect pada badan kita selepas 10 tahun..
PENA: apa kene mengena?
PADI: eh ada lah..cuba tgk betul2…ramai gologan remaja ngan dewasa sekarang akan cakap aku ni mengarut..dorang akan cakap ”ehh, aku dari kecil duk minum ice, duk minum air manis..tak da apa2 pun terjadi kat badan aku…maintain jaa, segar lagi adalah”…tapi dorang silap!!...kesegaran jangka masa pendek buat apa..tgk orang tua sekarang ini…ramai yang mempunyai penyakit seperti darah tinggi dan kencing manis. Dan perut mereka kebanyakan kembung…tapi tak gemuk…inilah kesan daripada cara pemakanan mereka semasa remaja dan dewasa.(maaf sekali lagi,)

PENA: masuk akal jugak apa yang ko cakap…hmmmm(runsing dan kepeningan)
PADI: ehh, takpa PENA, ko jangan runsing aku ni bukannya pakar makanan..aku mungkin silap..cuba ko siasat sendiri.. aku cakap ni berdasarkan kefahaman dari apa yang aku belajar dan juga kajian yang aku buat sendiri..
PENA: hmmm….baiklah, aku akan siasat.. kena siasat betul2 ni...tak macho lah kalau dalam 10 tahun aku dah berperut kembung...dan banyak penyakit..makan banyak kos oooo....tuk perubatan nanti
PADI: jadi RUPA dan RELAITI ini ternyata jauh berbeza...bagaikan ada buaya didalam sungai yang tenang....bagus, siasat dulu…jangan main ambik jaa informasi yang orang bagi..bahaya..beramal tanpa ilmu adalah kerja orang yang tak berfikir jauh…
(nasihat buat diriku sendiri dulu..dan seterusnya kepada semua)

Hai, thank you for visiting my blog. Hope my sharing gives some good info and benefit for you. Do drop some comments bellow to share your thought and share this article with your circle ke.

0 comments:

Post a Comment

Subscribe Us


Start Work With Me

Contact Us
KAIZAN NAZLAN
+60194501495
Kuala Lumpur, Malaysia