apa yang perlu difahami dengan Harakah Islamiyah
Kertas Kerja : PAS
Sebagai Harakah Islamiyah (Peranan & Tuntutan)
Khas Untuk Ahli U-jam :
Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi
Sebelum membaca artikel ini, saudara perlu tahu;
Sebelum membaca artikel ini, saudara perlu tahu;
1. Kertas kerja ini adalah untuk memperkenalkan maksud gerakan
Islam dan peranannya secara umum . Untuk tujuan pembentangan, hendaklah
ditumpukan kepada butiran yang dihitamkan sahaja. Para ahli usrah dikehendaki
membaca dan memahami sepenuhnya sebagai kerja rumah.
2 – Saudara akan melihat peranan gerakan Islam yang lebih luas
yang melangkaui maksud dan peranan sebuah pertubuhan politik atau pertubuhan –
pertubuhan lain yang menggambarkan kesempurnaan dakwah Islam.
3 – Saudara perlu tahu kedudukan PAS sebagai gerakan politik dan
dakwah.
4 – Saudara perlu memahami dengan jelas peranan setiap ahli
gerakan Islam demi menjayakan misi agung Islami di dalam memimpin umat manusia
sejagat.
Pengenalan
PAS hari ini sedang bergerak laju. Kelajuannya seiring dengan
perubahan politik negara yang dilihat sedang mengalami proses transformasi yang
akan, setidak - tidaknya mengeluarkannya daripada politik lama yang bersifat
diktator dan kuno kepada politik baru yang lebih bebas, telus dan adil, jika
tidak pun sampai mampu mengubah kerajaan dan pemerintahan sedia ada yang
semakin lemah dan gagal.
Selain kesan positif yang diharapkan untuk PAS di dalam
memperolehi sokongan rakyat yang lebih besar, seterusnya diterima rakyat untuk
memperkenalkan dan melaksanakan Islam sebagai cara hidup yang satu dan ideal
untuk negara ini, sedikit kesilapan hasil kegelojohan dan ketidak telitian
mungkin juga akan mengheret PAS ke dalam kancah konflik politik dan pertikaian
yang akan merugikan dan melambatkan perjalanan PAS menuju matlamatnya.
Justeru adalah baik jika pengemaskinian kefahaman ahli PAS
terhadap matlamat, peranan PAS selain tuntutan semasanya diberi keutamaan dan
diperdalamkan.
Kertas ini akan mengupas peranan PAS sebagai sebuah harakah
Islamiyyah atau gerakan Islam dengan memperincikan keutamaan yang harus
dilaksanakan demi mengekalkannya terus relevan sebagai harapan umat yang akan
menjadi kenyataan.
Maksud Harakah Islamiyah
Harakah Islamiyah difahami sebagai sebuah gerak kerja (amal) massa
(sya’biy) secara berkumpulan (jamaie) yang tersusun (munazzam) dengan matlamat
kembali kepada Islam untuk memimpin masyarakat dan mengarah seluruh aspek
kehidupan.
Ia mestilah sebuah gerak kerja yang berterusan, bukan sekadar
ceramah dan kata – kata atau tulisan dan buku walaupun ianya juga penting,
tetapi ia hanya satu juzuk daripada gerak kerja yang dimaksudkan.
Maksud firman Allah; “Dan katakanlah, beramallah kamu semua, pasti
Allah, rasulNya dan orang – orang beriman akan melihat amalan kamu.” – al
Taubah:105
Ia juga mestilah sebuah gerakan rakyat yang tertegak di atas
kesedaran dan kerelaan sendiri daripada keimanan teguh kepada Allah dan
mengharapkan ganjaran daripadaNya, bukan daripada manusia.
Kesedaran diri itu adalah berpunca daripada wujudnya pergolakan di
dalam diri mereka akibat pertembungan dan percanggahan di antara iman mereka
yang mendalam terhadap kebenaran dan kekuatan agama Islam dengan realiti
kehidupan umat yang menunjukkan sebaliknya. Maka berlakulah satu kebangkitan
dan revolusi di dalam diri yang bertitik tolak dari rasa kasih terhadap
agamanya, rasa cuainya diri dan umat disekelilingnya di dalam melaksanakan
kewajiban terhadap ugama di dalam berhukum dengan syariat Allah, menyatukan
umat di atas kalimah tauhid, membebaskan tanah air Islam daripada segala bentuk
penjajahan luar di samping mengembalikan kerajaan khilafah Islamiah untuk
memimpin umat seluruhnya.
Justeru gerakan Islam mestilah bersifat rakyat, sukarela dan
tersusun gerak kerjanya. Adapun gerak kerja atau program rasmi Islam oleh pihak
kerajaan ataupun agensinya, walaupun ia mungkin turut menyumbang ke arah
kebaikan agama dan umat, tetapi ia tidak boleh dianggap sebagai sebuah gerakan
Islam. Ini kerana ia bergerak di atas upah dan gaji, dilaksankan oleh pegawai
yang mungkin tidak ikhlas, tidak ahli dan tidak amanah, selain terikat dengan
kehendak dan telunjuk politik pemerintah. Ia juga sering bertentangan dengan
kehendak dan aspirasi umat sehingga mereka telah dicap sebagai ulama kerajaan
(ulama’ al sulthah). Semua ini menjadikan projek Islam kerajaan tidak akan
mampu menjadi amal sebuah gerakan Islam.
Justeru perlu difahami bahawa jika gerakan Islam telah menguasai
sesebuah kerajaan, maka segala program kerajaan hendaklah menjadi jentera yang
akan melancarkan segala gerak kerja Islam yang telah disusun rapi oleh gerakan
Islam tersebut demi mencapai matlamatnya yang murni dan agung.
Dalam bahasa hari ini disebut sebagai ‘parti menguasai kerajaan’.
Harakah Islamiyah juga mestilah sebuah gerakan yang berkumpulan
dan bertanzim. Ia tidak menerima gerak kerja ramai yang ikhlas tetapi
berselerak walaupun amalannya tetap diterima Allah.
Maksud firman Allah; “Dan tidaklah Allah akan mensia –siakan iman
kamu (amalan kamu). Sesungguhnya Allah amat pengasih lagi penyayang terhadap
manusia.” – al Baqarah: 143
Lihat juga al zalzalah: 7,8 dan Aali Imran: 195
Kemestian ini disebabkan oleh dua faktor utama iaitu agama dan
realiti. Adapun ugama, maka ia disebabkan Islam menyeru kepada jamaah dan
menolak bersendirian dan terpencil.
‘Tangan Allah di atas jamaah’. ‘Barang siapa memencil diri, dia
akan terpencil di neraka’. ‘Orang mukmin saling kuat menguat’. Islam menyeru
‘berkerja sama melakukan kebajikan dan taqwa’ dan menyuruh untuk ‘saling
mewasiat dengan kebenaran dan keabaran’.
Adapun realiti, maka ia disebabkan oleh hakikat bahawa sesuatu
hasil itu tidak akan sempurna kecuali jika dilakukan secara bersama. kerja yang
besar idak akan sempurna kecuali melalui usaha yang saling bergandingan.
Sebelah tangan tidak boleh bertepuk.
Maksud firman Allah; “Sesungguhnya Allah menyukai orang – orang
yang berperang di jalanNya dalam satu saf yang tersusun seolah – olah mereka
bagai sebuah bangunan yang kukuh.” – al Shaff:4
Gerakan yang bertanzim bermaksud hendaklah ianya diterajui
kepimpinan yang bertanggung jawab, dibina di atas asas yang kukuh dan kefahaman
yang jelas, menggariskan hubungan di antara kepimpinan dan akar umbi yang
diikat dengan syura yang wajib dan mesti didengari selain ketaatan yang jelas
dan mesti. Islam dalam apa bentuk pun tidak mengenal jamaah tanpa tanzim hatta
dalam perkara yang kecil seperti halnya dalam solat berjamaah yang bermula
dengan saf yang rapi dan berterusan dengan ketaatan penuh kepada imam yang
benar sehinggalah rukun salam.
Bagaimana PAS Sebagai Sebuah Parti Politik?
Satu persoalan yang sering ditimbulkan mengenai PAS adalah
kedudukannya sebagai sebuah parti politik dilihat lebih menyerlah berbanding
sebagai sebuah gerakan Islam.
Sebenarnya ianya tidak bertentangan, bahkan kita perlu melihatnya
sebagai satu kelebihan jika dilaksanakan tuntutannya dengan tepat dan berkesan.
Perhatikan sebabnya;
Pertama, PAS lahir daripada krisis politik semasa di Malaysia di
saat negara sedang berjuang untuk kemerdekaan. Kelahirannya di atas pentas
politik adalah cukup tepat untuk mengimbangi penguasaan golongan sekular di
dalam UMNO dan BN yang berusaha memenangi dan merosakkan akidah rakyat dengan
ideologi kebangsaannya.
Kedua, PAS adalah kelangsungan gerakan dakwah dan gerakan anti
penjajahan yang dipelopori oleh para ulama sebelumnya. Para ulama yang berjuang
menentang penjajah sebenarnya telah merujuk kepada gerakan tajdid Islam yang
berpusat di Negara Arab dan Turki. Justeru peranan awalnya sebagai gerakan
haraki adalah jelas.
Ketiga, dalam gerakan Islam, tarbiyah dan fikrah ibarat enjin yang
mengerakkan jentera daripada dalam sedangkan tayar dan steringnya adalah
politik. Justeru keaktifan PAS di dalam politik hendaklah dilihat sebagai
kekuasaannya menguasai masyarakat dan tidak menjadi sebab kepada terpinggirnya
lapangan lain terutama tarbiyah dan fikrah.
Keempat, dengan berdaftar sebagai sebuah parti politik, PAS mampu
bergerak dalam medan yang lebih luas berbanding sebagai sebuah pertubuhan bukan
kerajaan non partisan.
Kelima, Gerakan Islam seluruh dunia hari ini telah mula memajukan
diri di dalam politik hatta gerakan al Ikhwanul Muslimun di Negara - negara
Arab. Maka PAS telah dilihat lebih terkedepan mengharungi dan mendepani politik
tanah air.
Keenam, Jika PAS hanya gerakan politik yang bersifat ‘mesra
sekular’, sudah pasti PAS telah berkubur di Malaysia bersama berkuburnya parti
– parti politik pembangkang yang lain dek tekanan dan kezaliman pemerintah.
Tetapi sebaliknya, PAS kekal. Ini adalah kerana kekebalannya yang merujuk
kepada kekebalan sebuah gerakan Islam yang dibajai ruh Islami daripada al Quran
dan al hadis.
Peranan Harakah Islamiyah
Sebuah harakah Islamiyah seperti PAS mestilah memainkan peranan
yang utama di dalam gerakan tajdid Islami dan mengembalikan semula hak Islam
untuk memimpin kehidupan seluruhnya selepas berjaya menghilangkan segala
halangan yang menghalang.
Maksud tajdid;
Tajdid al din adalah satu istilah nabawy daripada hadis al Rasul
sallaLlahu alaihi wasallam sendiri: “Sesungguhnya Allah pasti akan mengutuskan
untuk umat ini, di hujung setiap seratus tahun, orang yang (man) akan
memperbaharui (tajdid) untuk mereka akan agama mereka.” – Riwayat Abi Daud dan
al Hakim daripada Abi Hurairah dengan isnad yang sahih.
Walaupun kebanyakan ulama melihat bahawa kalimah ‘man’ itu merujuk
kepada individu, tetapi beberapa ulama terkemuka seperti Ibn al Athir dan al
Hafiz al Zahabi pula melihat ianya bukanlah satu kemestian, bahkan ianya
mungkin bermaksud satu kumpulan ulama yang bersama – sama membawa tajdid agama.
Dan, alangkah benarnya jika kumpulan ulama yang melakukan tajdid
ini membentuk satu madrasah atau gerakan pemikiran dan amal yang tersusun dan
saling bahu - membahu. Inilah syarah terhadap al hadis di atas yang paling baik
dan realiti (waqiey) untuk kebangkitan umat Islam hari ini mengikut pandangan
al Syeikh Yusuf al Qaradhawi.
Apakah yang perlu ditajdidkan?
Tajdid yang perlu dilaksanakan oleh gerakan Islam hendaklah
tertumpu kepada tiga perkara utama;
Pertama, membentuk sebuah pasukan Islam yang mampu memimpin
masyarakat hari ini dengan Islam yang benar dan menyeluruh dan merawati
penyakit mereka dengan penawar bersumberkan Islam itu sendiri. Pasukan Islam
ini hendaklah memiliki tiga sifat utama; iman yang mendalam, kefahaman yang
jelas dan ikatan yang kukuh.
Kedua, membentuk pandangan umum rakyat majoriti yang menyokong
pasukan Islam tersebut dan memberikan bantuan dan kasih sayang mereka kepadanya
selepas mengenali matlamat perjuangan dan melihat keikhlasan dan kekuatan
mereka.
Ketiga, membentuk satu iklim sejagat yang mula menerima kewujudan
dan hak umat Islam selepas mereka ( non muslim ) memahami hakikat risalah dan
peradaban Islam dan bebas daripada ikatan - ikatan lampau yang begitu pesimis,
gelap dan tidak adil terhadap Islam disebabkan sejarah pertembungan yang
berterusan di antara Islam dan kekufuran.
Pandangan umum sejagat yang positif inilah yang akan membuka dada
mereka untuk menerima kehadiran dan hak umat Islam untuk menyusun kehidupan
mereka berlandaskan hukum agama mereka sendiri di dalam negara umat Islam yang
majoriti sebagaimana ianya bertepatan dengan seruan demokrasi yang dilaungkan
oleh dunia mereka sendiri.
Keutamaan – Keutamaan Semasa Harakah Islamiyah
Medan kerja untuk gerakan Islam seperti PAS hari ini menjadi
semakin luas dan adalah menjadi kewajiban ke atas pimpinan gerakan untuk
mengkaji dan mendalaminya dengan penuh teliti berpandukan fakta dan statistik
yang benar agar.
Di antara medan amal yang utama adalah seperti medan tarbiyah yang
bertujuan membina pasukan dakwah yang cemerlng yang memiliki fikrah yang jelas,
akidah yang teguh, akhlak yang baik, ibadah yang ikhlas serta manhaj perjuangan
yang moden untuk menggerak dan menyatukan umat di atas tali Islam yang syumul.
Begitu juga dengan medan politik yang bertujuan membebaskan kuasa
dan pemerintahan daripada tangan golongan yang lemah dan khianat kepada tangan
mereka yang gagah dan amanah serta bersih daripada sifat takabbur yang mampu
memimpin umat Islam dan kemanusiaan menuju kecemerlangan.
Begitu juga dengan medan ekonomi demi membangun kekayaan umat dan
membebaskan diri daripada mengikut telunjuk musuh serta menanggung hutang
ribawi seterusnya menubuhkan syarikat – syarikat perniagaan dan yayasan –
yayasan yang akan memajukan ekonomi umat.
Selain itu adalah medan ijtima’ie dan kemasyarakatan yang
bertujuan menyelami masalah umat dan membantu mereka keluar daripada kejahilan,
kemiskinan dan penyakit serta menyelamatkan mereka daripada serangan golongan
musuh yang menjadikan kemiskinan umat sebagai peluang menukar keyakinan dan
akidah mereka.
Medan – medan amal seterusnya adalah medan dakwah dan penerangan,
medan jihad, medan pemikiran dan ilmu, medan hiburan dan seni serta medan sukan
dan riadhah yang semakin besar dan luas kesan dan pengaruhnya ke atas kehidupan
umat Islam hari ini.
Dengan perluasan lapangan kerja yang semakin membesar dan
kompleks, adalah menjadi tanggung jawab untuk kepimpinan gerakan Islam
memastikan setiap medan itu dipenuhi dengan pengagihan tenaga kerja yang cukup
dan seimbang bergantung keperluan di medan selain kemampuan gerakan. Pengabaian
terhadap mana – mana lapangan amal tersebut akan memberikan kesan yang kurang
selain membuka ruang untuk musuh melebarkan jaringan maker mereka.
Empat Yang Utama
Dr Yusuf al Qaradhawi berpendapat bahawa pemusatan dan kesegeraan
hendak digerakkan kepada empat lapangan amal yang paling penting untuk
diterokai dengan jayanya iaitu;
Pertama, di alam lapangan pemikiran hendaklah diberi tumpuan yang
mendalam dan pencerahan yang baru ke atas beberapa kefahaman Islam yang
penting. Ini dinamakan al fiqh al jadid. Di antara kefahaman yang mesti
diketengahkan ialah fiqh al awlawiyah, fiqh al muazanah dan fiqh al maqasid.
Kedua, di dalam lapangan dakwah hendaklah ditumpukan kepada
beberapa sektor dan kelompok masyarakat yang tertentu yang berpengaruh. Rakyat
marhaen mestilah diselami kehidupan mereka. Kelompok perniagaan, bidang –
bidang kewanitaan dan golongan akademik sebagai contoh adalah medan yang perlu
dimedani dan dikuasai.
Ketiga, di dalam lapangan tarbiyah hendaklah ditumpukan kepada
pembinaan kualiti yang tertentu ke atas kelompok kepimpinan masa depan terutama
di dalam sudut fikrah dan iman. Inilah medan paling utama. Inilah kumpulan hari
ini yang mengambil peranan kumpulan sahabat di zaman RasuluLlah sallaLlahu
alaihi wasallam.
Keempat, di dalam lapangan politik hendaklah ditumpukan kepada
pemajuan pemikiran dan praktikalnya di dalam politik hubungan dalam dan luar
negari termasuk dengan non muslim agar dapat keluar daripada masalah dalaman
dan sekatan oleh pihak luar selain merealitikan maksud kealamiahan Islam.
Kefahaman politik yang terlalu dibayangi ujian dan serangan musuh yang
mewujudkan politik perang, politik ekslusif dan politik taqlid hendaklah
diperbaharui kefahamannya agar gerakan Islam terus maju atau setidak – tidaknya
tidak terus ketinggalan di dalam memahami seterusnya memimpin umat.
Penutup
PAS adalah sayap dan jentera sebuah gerakan Islam sedunia yang
lahir daripada sunnah perjuangan dan tuntutan agama. Ia lahir daripada
keruntuhan yang menuntut binaan baru ke atas khilafah Islamiyah. Justeru PAS
mestilah memiliki segala ciri – ciri gerakan hizbuLLah demi mendapat janji
kemenangan daripada Allah.
Gerakan Islam hendaklah sentiasa membuka pintu kepada lambaian
tajdid Islami terutama di zaman hari ini yang semakin cepat berkembang dan
berubah. Apapun yang lebih penting adalah menjaga keaslian sebuah gerakan
dakwah nabawiyah untuk umat manusia sejagat.
Selepas membaca artikel ini, saudara telah memahami;
1 – Gerakan Islam adalah sebuah gerakan ke arah Islam yang
sempurna dan menyeluruh sebagaimana dendangan dan tuntutan al Quran dan al
Hadis.
2 – Gerakan Islam saling bersatu di seluruh dunia demi mencapai
matlamat Islam membina khilafah Islamiyah yang unggul.
3 – Kepentingan tajdid Islami di dalam menyempurnakan proses
pembinaan harakah dan pencapaian matlamat.
4 – Memahami politik Islam dalam konteks PAS sebagai gerakan
Islam.
5 – Memahami keutamaan kerja, pengagihan tugas dan penumpuan dan
kepakaran demi kesan dan hasil yang sempurna dan menyeluruh.
Panel:
1 ) Ustaz Hj Nasrudin bin Hassan Tantawi
2 ) Ustaz Hj Nik Mohamad Abduh bin Nik Abdul Aziz
4 ) Ustaz Hj Riduan bin Mohd Nor
5 ) Ustaz Hj Nik Mahadi bin Nik Mahmood
6 ) Ustaz Hj Mohd Asri bin Mat Daud
7 ) Ustaz Hj Zulqarnain bin Hassan
8 ) Ustaz Hj Syed Abdul Kadir bin Syed Hussin al Joofre
Comments
Post a Comment